Aviacijos konsultantai teigia, kad aviacijos pramonė ruošiasi dar vieniems sunkumų metams, nes „Boeing“ pristatymo vėlavimai ir tiekimo grandinės problemos tęsis iki 2025 m.
Sekmadienį sukako vieneri metai, kai „Alaska Airlines“ valdomam lėktuvui „Boeing 737 Max 9“ sprogo durų skydas – įvykis vėl sukėlė audringą klausimų apie „Boeing“ kokybės ir saugos standartus.
Nuo to laiko bendrovė pradėjo keletą pakeitimų, įskaitant privalomą darbo jėgos mokymą ir sustiprintus patikrinimus, teigiama penktadienį paskelbtame bendrovės pranešime. „Boeing“ taip pat teigė, kad patobulino savo „Speak Up“ sistemą, kad paskatintų darbuotojus pranešti apie susirūpinimą dėl darbo vietos.
Tačiau to nepakanka, pirmadienį „Squawk Box Asia“ sakė aviacijos konsultacijų įmonės „Boyd Group International“ prezidentas ir vienas iš įkūrėjų Mike’as Boydas.
„Turėjo būti atleista visa direktorių taryba“, – sakė jis. „Naujasis generalinis direktorius ir nauji žmonės sako, kad jie kažką daro, bet tai yra tokia gili problema.
Be „Boeing“ orlaivių pristatymo, tokios oro linijos kaip „Southwest“, „Wizz Air“ ir „Ryanair“ išleidžia pinigus, kurių „nenorėjo išleisti lėktuvams, kurių ketino išeiti į pensiją“, – sakė Boydas.
„Prisisekite saugos diržą. Ateinantys metai bus labai nelygūs”, – sakė jis.
„Boeing praras daug teritorijos mūsų draugams Airbus. Tiesiog apie tai nekyla jokių abejonių”, – sakė jis ir pridūrė, kad ateityje bendrovė gali tapti „antriniu Airbus” žaidėju.
JAV transporto sekretorius Pete’as Buttigiegas pirmadienį sakė, kad „Boeing“ turi „daug daugiau“ darbo, rašo „Reuters“.
„Kultūros pokyčiai „Boeing“ yra kažkas, kas tikrai vyksta“, – sakė jis. „Vienintelis būdas visapusiškai įvertinti tai bus pamatyti, kad jie gali nuosekliai pagerinti rezultatus.”
Johnas Grantas, aviacijos žvalgybos bendrovės OAG vyriausiasis analitikas, sakė, kad apčiuopiami „Boeing“ patobulinimai greičiausiai nepasireikš anksčiausiai 2025 m. pabaigoje.
„Kadangi reguliatoriai šliaužia po visą įmonę ir kuriami nauji procesai, galbūt dar anksti teigti, kad reikalai gerėja“, – sakė jis. „Geros naujienos yra tai, kad veiklos požiūriu viskas nepablogėjo.
Tačiau „finansiniai ir darbo santykiai yra kita problema“, – sakė jis.
„Boeing“ negauna metinio pelno nuo 2018 m. Bendrovė patyrė dar vieną gamybos nuosmukį po to, kai jos mašinistai inicijavo septynių savaičių streiką, kuris baigėsi lapkritį, kai darbuotojai užsitikrino 38 % padidintą atlyginimą.
„Boeing“ atstovas CNBC sakė, kad bendrovė daugiausia dėmesio skiria verslo stabilizavimui ir „saugos ir kokybės plano“ įgyvendinimui. Atstovas pabrėžė tuziną veiksmų, kurių 2024 m. „Boeing“ ėmėsi: nuo vadovų pasikeitimų valdyboje ir „Spirit AeroSystems“ įsigijimo iki Pietų Karolinos gamyklos išplėtimo, siekiant padidinti 787 orlaivių gamybą.
Už Boeing ribų
Aviacijos pramonės problemos neapsiriboja „Boeing“, – sakė nepriklausomas „Sobie Aviation“ analitikas Brendanas Sobie.
Jis sakė, kad nuo atsarginių dalių trūkumo iki variklių priežiūros „kalba apie visą pramonės įmonių ekosistemą“.
„Tai buvo labai sunkus laikotarpis ir nėra jokių ženklų, kad tai greitai praeis“, – sakė jis. „Tai yra problemos, kurioms išspręsti prireiks ne vienerių metų.
Sobie teigė, kad oro linijų bendrovės yra ypač nusivylusios dėl variklių gamintojų „Pratt & Whitney“ ir „Rolls-Royce“ patikimumo ir priežiūros problemų.
Kalbant apie „Pratt & Whitney“ problemas, jis pasiūlė pramonei šiek tiek pozityvumo: „Tikriausiai jau praėjo pats blogiausias laikotarpis“.
Ką tai reiškia keliautojams
Variklio problemos verčia daugelį oro linijų, įskaitant Hawaiian Airlines ir Spirit Airlines, nuleisti dalį savo lėktuvų, sakė Boydas.
„Variklių ten nėra“, – sakė jis. „Wizz Air ES ką tik nutraukė 40 lėktuvų per metus“.
Dėl to 2025 m. bus sunkiau rasti lėktuvų bilietų pasiūlymus, sakė jis. „Jei ieškote tikrai pigesnių bilietų, nemanau, kad net ponas O’Leary iš „Ryanair“ gali to pažadėti“, – sakė jis, turėdamas omenyje „Ryanair“ generalinį direktorių Michaelą O’Leary.
Scottas Keyesas, kelionių lėktuvu svetainės „Going“ įkūrėjas, teigė, kad 2025 m. lėktuvų bilietai greičiausiai padidės. Gruodžio 30 d. paskelbtame įraše Keyesas apibūdino, kaip pasikeitė skrydžių į Jungtines Valstijas, iš jų ir viduje kainos po Covid-19 pandemijos.
- 2020 m.: -17 %
- 2021 m.: -4 %
- 2022 m.: +36 %
- 2023 m.: -12 %
- 2024 m.: +5 %
Tačiau Sobie teigė, kad pajėgumo problemas, kylančias dėl nejudančių skrydžių, gali kompensuoti padidėję skrydžiai, ypač Azijos ir Ramiojo vandenyno regione, kur pramonė vis dar atsigauna po Covid pandemijos.
Jis pasakė Lėktuvų bilietų kainos normalizuojasi ir yra didesnės nei iki Covid, bet žemiau 2022 m. didžiausio lygio, tačiau sąnaudų ir tiekimo grandinės problemų nėra. Pasak jo, šie metai gali atnešti tam tikrą pagerėjimą, tačiau „apskritai šie iššūkiai vis dar išlieka“.